google.com, pub-4145492594364757, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Rumah Sewa Malaysia: JURU UKUR BANGUNAN DIPERKASA.

'1 Click This Ads Can Generate Our Income'

Thursday, November 21, 2013

JURU UKUR BANGUNAN DIPERKASA.

22/11/2013
Kerajaan akan memperkasakan peranan juruukur bangunan yang akan bertindak sebagai badan pemantau ketika pelaksanaan sebarang projek pembangunan hartanah di negara ini.
Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof, berkata kerajaan sedang memperinci peranan badan pemantau itu sebelum bercadang meminda akta berkaitan pembinaan bangunan bermula tahun depan. 


“Sebagai contoh, pengguna membeli pangsapuri pada saiz tertentu tetapi apabila diserahkan, saiznya tidak sama seperti dalam perjanjian.

“Oleh itu, kita mahu memperkasakan peranan juruukur bangunan serta meminda akta berkaitan demi menjaga kepentingan pembeli rumah,” katanya kepada media selepas melancarkan Persidangan Antarabangsa Kawalan Bangunan Ke-3 di Kuala Lumpur, semalam.

Mengulas lanjut, Fadilah berkata, juruukur bangunan yang terdiri daripada badan profesional juga berperanan sebagai pemantau bagi memastikan bangunan yang dibina pemaju mematuhi pelan, spesifikasi standard dan amalan industri sebelum ia mendapat kelulusan akhir.

“Juruukur bangunan mengukur saiz sebenar rumah dan jika ia lebih daripada saiz dalam perjanjian, maka berkemungkinan besar pembeli perlu membayar lebihan itu kepada pemaju dan jika ia kurang pula, pembeli pula boleh menuntut bayaran daripada pemaju,” katanya. 

Dalam pada itu, kerajaan berharap lebih banyak pemaju hartanah tempatan tampil mempraktikkan kaedah pembinaan mengikut piawaian Indeks Bangunan Hijau (GBI). 
Sumber: Bharian

0 comments:

Post a Comment